Tøm frugtskålen-marmelade

Jeg forsøger at leve et ansvarligt køkkenliv, derfor har jeg fokus på madspild.  Vi skal spare på jordens i forvejen knappe ressourcer, men hvert år smider danskere tusindvis af tons spiselig mad i skraldespanden – i stedet for at spise det. Samtidig dør der årligt ca. 15 millioner børn af sult rundt om verden. Det hænger ikke rigtig sammen…

Jeg giver hermed et lille bidrag i opgøret mod overforbrug og brug-og-smid-væk-kulturen. Læs mere om Stop spild af mad.

I min familie køber vi meget frugt, men somme tider bliver den kedelig og overmoden, før vi kommer igennem hele skålen. I stedet for at smide frugten ud, laver jeg en børnevenlig, smørbar marmelade.

I denne uge havde vi triste blommer, nektariner, bananer og danske æbler i skålen da ugen var omme. Bananerne bruger jeg ikke til marmelade, men skærer dem i skiver og fryser dem. De er gode til smoothies. Resten blev til en fin gylden marmelade.

Du skal bruge:
1 kg frugt, fx blommer, nektariner og æbler
1 kg syltesukker

Sådan gør du:
Skyl frugten
Skær æblerne i både, fjern kernehus og blomst
Halver blommer og nektariner og fjern stenene

Læg frugten i en gryde, tilsæt 3 dl vand og sukker. Bland det hele sammen, og lad det  stå og safte i 10 min.
Tænd for gryden og lad blandingen koge langsomt op mens du rører. Kog i 3-5 minutter. Blend marmeladen med  en stavblender til den bliver helt jævn.

Hæld marmeladen på rene glas.

3 kommentarer

Filed under Marmelade

3 responses to “Tøm frugtskålen-marmelade

  1. Herlig opskrift, Marianne! Har straks delt den til alle medlemmer:

    https://www.facebook.com/group.php?gid=21785928859&ref=ts

    Og tusinde tak for henvisningen!

    KH
    Selina Juul

  2. Pingback: Fødeselsdagsbrunch til mange | Opskrifter og oplevelser

Skriv et svar

